Srovnání kol, druhý díl: velikost 27,5

(CYKLO) Před nedávnem jsem psal o rozdílech mezi horskými koly 26“ a 29“. Teď jsem testoval i kolo velikosti 27,5“. Jak to dopadlo?

Článek o kolech velikosti 29“ najdete ZDE. Teď jsem jel na kole 27,5“ opět třicet kilometrů severně nad Prahou, kombinace lehký terén a asfalt. Měl jsem k dispozici kolo Author Modus, karbonový rám, osazení Deore/Alivio. Pro běžného cyklistu velmi dobré kolo, pro náročného „jen“ průměrné, hlavně kvůli osazení a vidlici.

Jaká je 27,5“? Stručně: je to kolo podobné starým 26“. Horské kolo takové, na jaké jsme všichni byli zvyklí. Ale zároveň je vylepšené a toto vylepšení je skutečně znát.

Při jízdě obecně je kolo oproti 26“ klidnější. Projevuje se to při rychlé jízdě po rovině terénem, samozřejmě i při sjezdech. Lépe zvládá i nerovnosti, lépe jde přes překážky. Svoji roli hrají oproti starším modelům 26“ také širší řídítka. Já měl tentokrát 70 cm a to mi zcela vyhovovalo (na 29“ jsem měl 73 a to bylo příliš).

Kolo je dostatečně živé, akceleruje hbitě a do kopce jde velmi lehce. Nemáte pocit jako na 29“, kde do prudších výjezdů cosi „navíc“ táhnete. I v prudkých výjezdech v terénu je 27,5“ pořád živé jako 26“. Výhodou je i dobrý „rejd“ kola. Na běžné cestě široké pro jedno auto se s 27,5“ bez potíží otočíte. U 29“ to vyžaduje už velkou šikovnost.

Kdybych to měl vyjádřit číselně, tak oproti 26“ má 27,5“ asi tak 95% výhod. Proč ne rovnou 100% a co je těch 5% nevýhod?

Například když máte na kolo nasednout někde na hodně úzké cestě a jste o kus níž, tak se na něj nasedá hůř než na 26“. Větší průměr kol celkově posed o kousek zvyšuje. Kolo je nejen vyšší, ale i o trochu delší. Při vložení do auta, při sklopených zadních sedadlech, vložím mou 26“ do Fabie kombi na délku, aniž bych sundaval přední kolo (což je vždy komplikace). Nevím, zda bych tam 27,5“ také dal. Do Octavie ovšem už ano (ale co 29“?). Musíte mít zkrátka dlouhé auto… A pokud jste vyložený nadšenec do technických jízd, s kolem kouzlíte v zatáčkách či skocích, pak může být 26“ asi stále obratnější. Ale to všechno se vejde právě do těch 5%.

Stará dobrá 26“ je tedy vskutku minulostí. Sloužila skvěle, míří do dějin čestně a slavně – vždyť to byl průkopník horských kol jako takových! Nový rozměr má oproti ní ale v podstatě jen výhody. Na 27,5“ přejdete z 26“ zcela přirozeně, nebude vám připadat, že je to odlišné kolo – jako je tomu u 29“. Takže žádný strach z rozměru 27,5“. Nic nezvyklého vás nečeká.

Jaké je srovnání 27,5“ s 29“? To je už jiná věc. 29“ je oproti svým dvěma menším souputníkům opravdu JINÉ kolo. Měl jsem subjektivní pocit, že 27,5“ je někde na vzdálenosti 40% od 26“, ale k 29“ ještě zbývalo 60%. Mělo by to být 50%, když rozdíl je přesně jeden a půl palce. Ale mně připadalo, že 27,5“ je prostě blíž k 26“ než k 29“.

Kolo 29“ je, jak už jsem psal, takový malý tank. Někdo říká náklaďák, někdo SUV. Všechna označení vyjadřují, že kolo je bytelné, odolné, projede všude bez potíží, veze vás jako v kočáře, ale – je o kousek těžší, o kousek méně obratné, o kousek vyšší. Například nasednout na něj právě někde na té úzké cestě je jako drápat se nahoru na palandu.

Kolo 29“ má oproti 27,5“ asi tak 70% výhod, ale taky 30% nevýhod. Velká 29“ výtečně jede, když ji rozjedete. Drží směr, překonává bariéry lehce, plavně kopíruje terén a poskytuje ještě víc pohodlí než 27,5“. Do mírného kopce, z kopce, po asfaltu, na polních cestách atd., tam všude vás veze perfektně. Ale rozhodně nemá tak velkou akceleraci. Není to kolo obratné a tudíž „k legraci“; je důstojnější (pro někoho až příliš). A hlavně v prudkých stoupáních jde hůř. Na 29“ roztáčíte větší a těžší kolo, s větší dotykovou plochou v terénu. Výrazně je to znát v kombinaci s některými variantami převodů 2×10 – konkrétně při nejlehčím převodu 24-36 je to o poznání těžší než u kola 27,5“, když nejlehčí převod při variantě 3×9 je 22-36. Ke slabinám 29“ určitě také patří kvůli vyššímu rozměru a hmotnosti horší manipulace, pokud kolo máte nést či někam uskladňovat.

Ale pořád zůstává těch převažujících 70% výhod. Dvě jsou klíčové: na kole ujedete víc a je pohodlnější. Ano, je to skutečně „jiné“ horské kolo, než jak jsme ho znali. Jde o rozměr, který už je nezpochybnitelný. Ale budoucnost má i 27,5“, protože je vhodnější pro menší postavy a někomu prostě bude jízda na něm víc vyhovovat. Ne všichni chtějí řídit SUV, někdo má pořád rád menší auta kvůli živějším vlastnostem v zatáčkách.

Jsem zvědav, jestli za nějakých 10-20 let, až bude už spousta lidí jezdit na 27,5“ nebo 29“, nepřijde někdo zase s něčím jiným. Kola byznysu se musí přece točit dál a my musíme kupovat pořád nové věci. Ale jak už jsem psal, nejdůležitější je nakonec vždycky zážitek z jízdy. Ne to, na čem jsme jeli. A také: největší rozdíl je nikoli mezi jednotlivými horskými koly, ale mezi horským a silničním kolem. Pokud silničku nemáte, zkuste ji. To je opravdu jiný rozměr.

 

Komentáře k článku

Roman (29.08.2016, 17:36)

Vůbec nejede hůř do kopců 29 nemam tyto skusenosti a oproti 26 je stokrát lepší!

Napsat komentář