V baru u Michala Prokopa zavírají
(MÉDIA) Dožít se čtrnácti let je v televizní branži úspěch. Po čtrnácti letech skončí v závěru letošního roku talk show Michala Prokopa Krásný ztráty.
Od většiny pořadů tohoto typu se Krásný ztráty lišily dvěma věcmi. Za prvé tu byly zpovídány dvě osobnosti, a to střídavým způsobem. A pak osoba moderátora. Michal Prokop byl vnímán – a dodnes je – především jako zpěvák, silná osobnost hudebního světa, za kterou je kvalita. V tom do značné míry spočívalo kouzlo: Prokop působil inteligentně, věrohodně a lidsky vyzrále.
Je pravým opakem standardních moderátorů-bavičů typu Leoše Mareše. Tihle mladí muži sice disponují proříznutějším jazykem, jsou pohotovější a živější, jenže taky prázdnější a tuctovější. U Prokopa musel divák trochu přehlížet jistou koženost, případně rušivý detail, když jeho zrak zabrousil pod pult, kde měl papír se sepsanými otázkami. Prokop nevypadal jako typický „televizák“, jenže to byla jeho výhoda. Je to ostatně i případ Marka Ebena. I on se vymyká televiznímu standardu, nepůsobí coby zpovídající ve svém pořadu Na plovárně dvakrát elasticky. A nikomu to nevadí.
U některých dílů Krásných ztrát bylo na škodu, když nefungoval princip dvou hostů. Byli vybíráni tak, aby je cosi spojovalo, ne vždy však jejich výpovědi tvořily přirozenou mozaiku. Často šlo o dva monology, odlišné vnímání světa. Někdy jeden host upozadil svojí výmluvností druhého, ten rozpačitě poposedával a mlčel. V takové chvíli ani střihačské nůžky, které pořadu hodně pomáhaly a zajišťovaly mu tempo, nebyly nic platné.
Je ztrátou, že Krásný ztráty končí? Asi ne. Co pořad mohl dát, to dal, byla to vkusná publicistika, a čtrnáct let je na televizní médium skutečně velmi dlouhý věk. Česká televize navíc dál uvádí zmíněnou ebenovskou Plovárnu, která dává prostor hostům podobného typu, jaké si zval Prokop. Po Krásných ztrátách ovšem zbyde i jedna pěkná věc, a tou jsou snímky hostů. Originální dvojportréty pěti stovek osobností přelomu 20. a 21. století.
Psáno pro rubriku Medialýza týdeníku Literární noviny
Komentáře k článku