Jenom prdel nestačí

Pořad Na stojáka má za sebou první měsíc vysílání na České televizi. Když jsem o přechodu této show z kanálu HBO na ČT2 psal letos na jaře, vyslovil jsem obavu, jestli přestup není už trochu po sezóně. Zda nemá pořad svůj zenit za sebou.

Skeče vysílané v září mne zatím moc neoslovily. Nepřipadají mi zvlášť vtipné, chybí jim originalita, neobjevily se nové osobnosti. Z celého měsíce mne zaujaly jen dva výstupy: tisková konference s lyžařem, který se snaží mluvit německy a vůbec to neumí, a „protahování komína“, což bylo něco mezi poctivou kominičinou a pornem.

Překvapila mne ale jedna věc: vysoký výskyt vulgárních výrazů v mnoha výstupech. Na stojáka samozřejmě není setkání cudných panen při kafíčku, ale ve sféře humoru je potřeba sprostotu vážit lékárnickými vahami. Když je jí příliš, vždycky to ukazuje, že skutečný vtip chybí. Hovno, prdel, vole a další výrazy fungují tím více, čím méně časté jsou. Anebo jsou sprostá slova naopak absurdně hypertrofovaná, jak to předvedl Tomáš Matonoha v proslulé stojákové scénce Otevřený dopis KSČM.

Zatím se také ve scénkách většinou objevovali mladší showmani jako Lukáš Pavlásek, Miloš Knor atd., zatímco starší generace z divadla Sklep a jejich souputníci spíše chybí. Na stojáka ve svých nejlepších momentech kombinovalo obě skupiny: téměř profesionální Sklepáky a neokoukané baviče z ulice. Dnes roli tahounů přebírají právě Knor a spol., ale je otázka, zda dosahují formátu Hanáka, Kočičkové a dalších.

A propos Tomáš Hanák. Se zpožděním jsem si koupil jeho knihu fejetonů z Lidových novin Doživotí a jak na to (vyšla 2011). A skvěle se bavím! Hanákův jedovatě laskavý sarkasmus, jeho jazyková vybavenost, schopnost zkratky i cit pro nejrůznější fráze a klišé jsou na úrovni těch nejlepších českých humoristů-fejetonistů typu Karla Poláčka. Ty sloupky navíc vycházely v LN už před deseti lety, ale vůbec nezestárly. Hanák útočí na nejrůznější projevy pitmosti dnešní doby a dělá si legraci ze všeho i ze sebe samého. Jak je jako herec někdy prkenný, tak je coby autor úžasně elastický.

Psáno pro rubriku Medialýza týdeníku Literární noviny

Komentáře k článku

Napsat komentář