Deníky umírají
Čísla nejsou vůbec nuda. Stačí se podívat, jak se za posledních deset let v České republice změnil prodej hlavních tištěných deníků. I ten, kdo se o média moc nezajímá, bude určitě překvapen, jakým razantním sešupem tato sféra prochází.
V roce 2002 prodávala kupříkladu MF Dnes v průměru 324 000 výtisků denně, v roce 2005 to bylo stále ještě okolo 306 000 tisíc. Jenže dnes? Pouhých 216 000 kusů, přičemž celotýdenní minimum připadá na úterý, kdy se prodá jen 156 000. Průměr zvyšují hlavně dny, kdy noviny vycházejí s přílohami; ve čtvrtek prodává MF Dnes s magazínem a televizním programem 355 000 výtisků.
Nástup internetu, ale také krize posledních let zasáhla i bulvár s jeho ekonomicky slabší skupinou čtenářů. Deníky Blesk (331 000) a Super (129 000) prodaly před deseti lety 460 000 výtisků, v roce 2005 dokonce samojediný Blesk dokázal prodat mohutných 529 000 výtisků v průměru denně; páteční vydání s TV programem se šplhalo na neuvěřitelných 684 000. V roce 2008 prodávaly deníky Blesk, Aha! a Šíp dohromady 645 000 výtisků bulváru denně. Dávno je po těchto číslech veta. Dnes prodá Blesk v průměru 322 000 a Aha! poměrně slabých 83 000. Maxima dosahuje Blesk opět s pátečním programem, ale je to „jen“ 452 000.
Výraz „slabý“ by nicméně příslušel prodeji jiného titulu, a tím jsou Lidové noviny. Jejich 106 000 průměrných denních výtisků z roku 2002 spadlo v současnosti na hranici pouhých 42 000, přičemž průměr zvyšuje opět lepší prodej pátečního vydání se suplementem. Bez něj prodají LN od úterka do čtvrtka opravdu hubených 33 000 výtisků. Pokles lidovek je během uplynulého desetiletí markantní, prodej oproti výchozímu číslu z roku 2002 klesl o více než polovinu a deník se dnes blíží sférám, ze kterých už nemusí být návratu. O zhruba třetinu čtenářů přišly také Hospodářské noviny, které před desetiletím prodávaly 72 000 a dnes jen 43 000. Další významný poklesl zaznamenalo Právo, které si na počátku tisíciletí mohlo docela pochvalovat svých 210 000 výtisků denně v průměru – ovšem dnešní číslo 115 000 znamená pokles skoro o polovinu. Právu zachraňuje celkový průměr sobota s 274 000 výtisky, jinak ve všední dny deník prodává okolo 83 000 výtisků.
Těžko tento trend posledních let něco zastaví či dokonce zvrátí. Šanci přežít další desetiletí proto mají v nevelkém českém prostoru asi jeden bulvární a maximálně dva všeobecné seriózní deníky; možná i jeden sportovní a pár regionálních. A je otázkou, zda ve vzdálenější budoucnosti nečeká české tištěné deníky jen podoba, jakou má dnes například zdarma rozdávané Metro.
Psáno pro rubriku Medialýza týdeníku Literární noviny
Komentáře k článku