Další novináři z kola ven
(MÉDIA) Vydavatelství Economia propouští sto svých zaměstnanců a jako první se poroučel i šéfredaktor vlajkové lodi podniku, Hospodářských novin, Petr Šabata.
Český zaměstnanecký mediální trh už pět let prochází dietou. Neexistuje prakticky firma, která by namísto propouštění lidi nabírala – pokud nejde o nový subjekt či nákup akvizice odjinud. Z Economie už na přelomu roku odešla část redaktorů časopisu Markenting & Media. Tehdy se proti razantnímu zúžení redakce postavil šéfredaktor Daniel Köppl – a také šel. Těžko říct, zda i důvod Šabatova odchodu má své kořeny v neochotě vyhazovat vlastní lidi. Ale i pro Šabatu byl odchod údajně spíše nečekaný.
Economia má kvalitní a ucelené portfolio, které se obrací na ekonomicky silné a dobře definovatelné čtenáře. Její tituly se vyznačují solidní novinářskou prací, může mezi nimi vládnout i příslovečná obchodní „synergie“. O inzerenty tu nebývala nouze, ještě před deseti lety šlo o společnost se ziskem v řádu stovek miliónů korun; byť v počtu prodaných výtisků nikdo nešlo o lídra trhu. Dnes se Economia pohybuje jednou ve ztrátě a jindy v malém zisku, společnost mění manažery. André Warnecke se letos v křesle ředitele ohřál jen pouhé tři měsíce. Je tedy problém v tom, že si majitel nevybírá ty pravé lidi do vedení a ti si zase nedokáží vybrat vhodné jednotlivce na další manažerské funkce? Někteří zainteresovaní to vidí právě takto.
Jádrem celé situace je však mediální trh jako celek. Můžete mít nejkvalitnější novináře, manažeři mohou vymýšlet jakékoli synergické kousky, kupující a především inzerenti se však od médií odvracejí obecně. Za takové situace všichni tápou, jsou nervózní a šéfové sahají k změnám a výměnám, byť ne vždy mají smysl. Mediální byznys měl po roce 1989 v českém prostoru skoro dvacet let na růžích ustláno, tiskoviny bujely jedna za druhou, výnosy rostly a lidé četli. Teď už čtyři roky sféra churaví a neblýská se na lepší časy. Být finančním investorem, jdu namísto do médií třeba do cukrovinek. Na sladké budou lidi pořád.
Psáno pro rubriku Medialýza týdeníku Literární noviny
Komentáře k článku