Golfový veletrh těžce chřadne

(GOLF) O Golf Show 2014 jsem se před jeho zahájením dočetl, že jde o „největší tuzemský veletrh golfového vybavení a turistiky“. Co jsem ale o tomto víkendu na pražském holešovickém Výstavišti viděl, to veletrh připomínalo dost vzdáleně.

 

Vstoupil jsem do haly stojící na prostranství před Průmyslovýmpalácem a první, co jsem z Golf Show 2014 spatřil, byla prezentace automobilů. Pak jsem narazil na jakýsi méně důstojný obchod s levnými ponožkami a sportovním oblečením. Když jsem ušel asi deset metrů, uvědomil jsem si, že prostor pro Golf Show končí a začíná už sesterský veletrh Holiday World věnovaný cestovnímu ruchu. Kde je ten „největší tuzemský golfový veletrh“?

Výstavní chudoba letošního, devatenáctého ročníku Golf Show, mne šokovala. Byť byl v posledních třech letech znát trvalý pokles zájmu vystavovatelů, takový úpadek jsem si nepředstavoval. Jeden stánek nabízející golfovou dovolenou v Turecku, pak další rakouský, jeden stánek patřící golfovému klubu, tři golfové časopisy, prodejce holí… A víc už si nevybavuji. Kolega Ivan Paggio napočítal pouhých jedenáct vystavovatelů.

Co se vlastně s Golf Show stalo? Proč se vytrácí před očima?

Trochu z historie, protože i tam lze najít příčiny.

Mám ještě v dobré paměti Golf Show v době, kdy se konalo rovněž v Holešovicích, v nedalekém Veletržním paláci. Svého zenitu zde výstava dosáhla patrně v roce 2009, při čtrnáctém ročníku, kdy se představilo 125 vystavovatelů, kteří zaplnili celou velkou arénu i přilehlé prostory, přišlo přes pět tisíc návštěvníků. Golf Show koncem minulého desetiletí skutečně žilo a „hučelo“, člověk tu potkával všechny známé i méně známé tváře golfové scény v Česku.

Veletržní palác byl pro takto velkou výstavu dobrým prostorem – ani velký ani malý, navíc budova s určitým duchem, vkusná a elegantní. Golf Show vzniklo v půlce 90. let a do zmíněných více než sto vystavovatelů rostlo pozvolnou cestou, stejně jako rostl zájem české veřejnosti o golf samotný. Nelze nezmínit duši výstavy, Amaru Zemplinerovou, která celý projekt vydupala ze země a svým osobním nasazením ho také držela při životě.

V roce 2010 veletrh přešel do výrazně odlišných sálů – těch na letňanském výstavišti. Golf Show zde spojilo existenci s dalšími sportovními výstavami, například s cyklistikou, lyžováním atd. Mně tohle spojení sice vyhovovalo, nicméně prostor pro golf se ukázal být paradoxně až příliš velký, působil i přes desítky vystavovatelů prázdně. A samozřejmě: provorepubliková funkcionalistická budova kousek od centra není to samé co plechová hala někde na periferii.

Situace se zkomplikovala i v tom směru, že vedle Golf Show vznikla v roce 2008 další golfová výstava, World Golf Prague na pražském Výstavišti, akcentující golfovou turistiku a spojená s „cestovkářským“ veletrhem Holiday World. To byl nešťastný krok: tolik vystavovatelů z golfové sféry, aby zaplnili dva veletrhy, prostě nikdy nebylo.

Výsledkem existence dvou golfových veletrhů nakonec bylo jediné možné řešení: Golf Show se ve sňatku z rozumu spojilo v roce 2012 s holešovickým World Golf Prague, skončilo v Letňanech a přesunulo se na Výstaviště, nakonec i změnilo pořadatele – dnes jím je Incheba. Jenže pokud už v Letňanech začal ústup této výstavy, pak ho návrat do Holešovic nezastavil. Ubývalo vystavovatelů, veletrh také výrazněji posiloval cestovně-golfovou sféru a ubývalo hřišť, prodejců vybavení atd.

To byl ostatně trend, který byl znát už koncem minulého desetiletí. Jestliže Golf Show sloužilo zprvu k prezentaci klubů, hřišť, profesionálů, techniky, připojili se prodejci či výrobci golfového vybavení, oblečení atd., postupem doby tyto subjekty ustupovaly a nastupovaly cestovní kanceláře, golfová turistika, golf spojený s lázeňstvím atd. Pamatuji si, že už v roce 2008 mi majitel jednoho golfového obchodu řekl: „Asi jsem tu naposledy, pro nás není nájem malý a na prodej holí ta výstava nemá vliv. Spíš jsme tu jen proto, abychom nestáli na vedlejší koleji.“

Nynější situace Golf Show však odráží i širší souvislosti. Na jedné straně jde o ekonomickou krizi, která výrazně zredukovala rozpočty mnoha firem na propagaci. Tato krize samozřejmě zasáhla i golfové podnikatele, kteří si prostě luxus účasti na veletrhu dovolit nemohou. Proměnila se však i golfová scéna, její subjekty už necítí jako nutnost být „u toho“. Golfová scéna se také díky svému růstu a velikosti více atomizovala, původně nevelké společenství se tak trochu rozdělilo.

Zároveň jde o dlouhodobou krizi celého veletržního byznysu. S odlivem vystavovatelů bojují snad všechny veletrhy a mnoho z nich už také skončilo. V době internetu, mailů atd. je totiž setkávání se a pouhá prezentace malým důvodem k účasti, zvláště pokud mají vystavovatelé platit částky v řádech desítek tisíců korun. Ostatně i mnohem větší Holiday World bojuje o své vystavovatele.

Příčiny ústupu Golf Show z výsluní jsou tedy jak vnitřní, vycházející z proměny golfové sféry, tak i vnější, tedy z proměny ekonomiky a veletržnictví. Myslím, že Golf Show stojí před otázkou, jakou podobu bude mít v příštím roce. Respektive zda má smysl tuto akci vůbec pořádat.

 

Komentáře k článku

Napsat komentář