G 222 / Jezděte autem! Ale jen tím golfovým.

Golfové autíčko je jedním z nejzábavnějších dopravních prostředků, jaké 20. století přineslo. Neznám člověka, kterému by se jízda tímhle dětinským vozítkem nelíbila.

Dýšina, cestou k 10. jamce

Dýšina, cestou k 10. jamce

Pravověrný golfista nad autíčkem možná ohrne nos: při golfu se má chodit, ne vozit si zadek v káře… To je určitě pravda. Ale na druhou stranu – na mnoha hřištích v USA je autíčko povinné. Umožňuje rychlejší pohyb po hřišti, tím pádem se na hřiště vejde více hráčů a majitel může víc vydělat.

Sám jsem autíčkem jel při hře na českých hřištích jen výjimečně. Myslím si, že zážitek ze hry je příliš letmý, v Česku to také není běžný způsob, jak hrát golf. U nás se chodí, což je dáno i typem hřišť. Převažují devítky a menší osmnáctky bez asfaltových cest, kam se autíčko nehodí. Důležitý je i fakt, že zapůjčení autíčka je drahé. Zaplatit za fýčko a ještě k tomu dát 500-800 korun za kárku, to už si dovolí málokdo.

Casa Serena u Kutné Hory, tady se kárka hodí

Casa Serena u Kutné Hory, tady se kárka hodí

Tím ovšem neříkám, že hra spojená s jízdou je méně příjemná. Nedávno jsem byl v Portugalsku a na jednom zdejším kopcovitém hřišti a v třicetistupňovém vedru bych bez pomoci autíčka padl už někde na dvanácté jamce. Pod stříškou auta se člověk schoval před sluncem, taky mě při jízdě ofukoval vítr.

Beřovice, nákladní autíčko

Beřovice, nákladní autíčko

Na golfovém autíčku je něco, co každého dospělého vrací do dětských let, na pouťový autodrom. To „něco“ je jednoduchost auta, snadná ovladatelnost, také maximální rychlost, která je omezena na 15 mílí v hodině (24 km/h). Nádherný je fakt, že můžete jezdit všude. I když máte na hřišti vyznačené trasy, i když se někdy nesmí jezdit na ferveje (nebo do husté trávy), stejně vám zbývá spousta prostoru pro stálé kroucení volantem a „blbnutí“. Autíčko je velice stabilní, všechna váha je ve spodku, kola v rozích poskytují vozidlu dobré jízdní vlastnosti. Proto se s autíčkem dá jezdit jako s horskou čtyřkolkou, která se nepřeklopí.

Na podzim je lepší chodit, zahřejete se víc...

Na podzim je lepší chodit, zahřejete se víc...

I s golfovým autíčkem nicméně musíte dodržovat některé základní principy bezpečné jízdy. Například nejezdit šikmo ze svahu nebo nezatáčet příliš prudce. Je potřeba dát pozor na spodek, plochy mimo ferveje bývají hrbolaté a auto nemá dokonalé pérování. Musíte myslet i na stálé dobíjení baterií. Také nesmíte vozidlo nechat nezabržděné. Znám případy, kdy golfistům auto ujelo do rybníka. Ale také znám případ, kdy auto přestalo brzdit a mí známí vjeli se vší parádou do floridského močálu. Než jim klub uvěřil a také prověřil, že šlo o technickou závadu a nikoli jezdeckou chybu, trvalo to půl dne. Pak se jim ovšem omluvili, dostali fýčko zdrama a ještě jim dali za špinavé kalhoty úplně nové.

Pohled na golfisty vozící se v autíčkách bývá někdy jak ze satirického filmu. Třeba když si nějaký blahobytný golfista vozí svá nadbytečná kila a tváří se jako turecký paša. Ale věřte, že většina hráčů chápe jízdu autem spíš z praktické stránky: chtějí ušetřit čas. A co teprve děti: snad každé chce jet autíčkem. A mnohé z nich na golfu prožívají nekrásnější okamžiky právě ve chvíli, kdy mohou točit volantem a řídit.

Pracovní vozík, mylím, že byl benzínový

Pracovní vozík, myslím, že byl benzínový

Autíčko ale není levná záležitost, nové stojí okolo 200 000 korun. Záleží samozřejmě na tom, jak ho kupujete – pokud jich pořídíte třicet pro golfový klub, bývá sleva v desítkách procent (cenový rozptyl v USA je 3 000 -15 000 dolarů). Také ojetá autíčka jsou levnější.

Nejčastějším typem golfového auta je elektrické, které se objevilo po druhé světové válce. Už dříve se ale jezdilo na golfu v bezínových autech, i ty dodnes najdeme na některých hřištích. Elektrické auto je však to pravé golfové. Nesmrdí a nedělá rámus, nemůžete ani prorazit nádrž, která pak vyteče na trávu. Kvůli své jednoduchosti, praktičnosti i ekologičnosti je tenhle vozík na některých místech USA vyhledávaným dopravním prostředkem i mimo golfová hřiště. Jezdí se v nich po areálech škol, na Floridě či v Kalifornii jsou už přímo speciální trasy ve městech. Existují i ostrovy (např. Belize), kde dopravu zajišťují právě tyhle vozy.

Zaparkovaná idylka

Zaparkovaná idylka

Golfový vozík se skvěle hodí na krátké vzdálenosti, na místa, kde je teplo a slunečno. Pak je to praktické vozidlo, které šetří energii, zabírá málo místa, je obratné a nehrozí v něm nebezpečí vážných dopravních nehod (nicméně ke zraněním dochází – bohužel se týkají často i dětí, které jejich rodiče nechají, aby vozík řídily). Typy vozítek jsou všelijaké, není to jen ten běžný vůz pro dvě osoby se stříškou. Existují autíčka pro šest osob, existuje vnější úprava Hummer i Rolls-Royce, existují terénní bugyny, je spousta pracovních aut s nákladní korbou atd.

Jízda v Portugalsku

Jízda v Portugalsku

Kdybych měl dost peněz, a kdybych měl především kam jezdit, neváhal bych a golfový automobil na elektriku bych si koupil. Ostatně, neprospělo by to provozu v centru Prahy, kdyby se tu smělo jezdit jen v takových autech? Já myslím, že golfovým vozítkům patří budoucnost – a to paradoxně především mimo golfová hřiště.

Komentáře k článku

Tihi (05.07.2010, 07:27)

Dobrý deň, pred pár dňami sme sa s rodinou vrátili z dovolenky a to golfové autíčko mi učarovalo presne s Vami súhlasím ako ste opísali vo Vašom článku. Preto sa chcem spýtať neviete kde by som zohnal použité golfové autíčko prípadná cena. ďakujem Tihi,Vráble,SR

Napsat komentář