Typy kol – kupujeme nové
První pravidlo při koupi nového kola zní: nakupovat ve specializovaném cyklistickém obchodu. Cykloprodejny bývají v každém větším městě, čím více kol na výběr v obchodě je, tím pro zákazníka lépe.
Pravidlo číslo dvě: nesnažit se za každou cenu ušetřit. Nejlevnější kola (v současnosti za 3 000-4 000 Kč) jsou většinou z nekvalitních materiálů, trpí poruchami a jsou špatně seřiditelná. Pro rekreační turistiku stačí kola nižší cenové třídy (8 000-12 000 Kč), pro aktivnější jízdu se hodí střední třída (12 000-17 000 Kč). Pro časté a delší jízdy v náročných terénech se vyplatí vyšší cenová kategorie (nad 17 000 Kč). Mezi kolem za 5 000 a 50 000 Kč je obrovský kvalitativní rozdíl, který pak ovlivňuje i prožitek z jízdy. Cenu kola určuje vedle materiálu, z něhož je zhotoven rám, vybavení: brzdy, převodová mechanika a počet převodů, pláště, ráfky, sedlo atd. U horských kol je zásadní věcí odpružení, přední i zadní. To zadní ovšem podstatně zvyšuje cenu kola.
Nejstarším a nejklasičtějším typem je silniční kolo. Poznávacím znakem jsou především řídítka-berany se svisle upevněnými brzdami a velikost kol (ráfků) 28 palců. Úzké ráfky a tenké gumy zajišťují minimální valivý odpor, uchopení řídítek vede jezdce k aerodynamickému posedu. Silniční kolo je nejlehčí a nejrychlejší, je ideální na hladké asfaltové povrchy. Se silničním kolem se však těžko jezdí mimo pevné cesty, je méně stabilní, rám je také tuhý a každou nerovnost jezdec cítí. Silniční kolo preferují vyznavači sportovní jízdy s větrem o závod.
Horské kolo je dnes v Česku nejpočetněji zastoupeným typem. Vyvinulo se v druhé půli 70. let v USA. Jeho hlavní předností je, že hodně vydrží a projede všude. Horské kolo má průměr kol 26 palců, případně 29 – to je určeno pro jezdce vyšších postav, silově lépe vybavené. Kolo 29 palců má lepší valivé vlastnosti, je ovšem poněkud horší na ovládání než velmi „živé“ kolo 26 palců. Dalším rozměrem je 27,5 palce.
Silné ráfky a „balónové“ pláště s hrubým vzorkem horskému kolu zajišťují dobrou stabilitu, rozměrově menší rám umožňuje jezdci kolo lehce ovládat. Řídítka jsou širší, rovná či křidélkově tvarovaná, brzdy a páčky či rukojeti na přehazování se snadno ovládají. Převody s velkým rozpětím (2-3 talíře vpředu, 6-11 pastorků vzadu) umožňují jet rychle po rovině a zároveň zdolat prudké stoupání. Nevýhodou je pouze to, že jezdec musí vynaložit víc energie při překonávání valivého odporu, ani aerodynamicky není posed na MTB ideální. Samozřejmou výbavou je dnes přední odpružená vidlice, která zvyšuje pohodlí jízdy v terénu a má vliv na bezpečné vedení stopy.
Vlastní kategorií horských kol jsou celoodpružená kola s přední vidlicí a zadním pružícím mechanismem. Extrémní variantu představuje sjezdové kolo s nadprůměrným zdvihem pružení, které je ale pro cykloturistiku naprosto nevhodné. Podstatně mírnější variantou je freerideové kolo určené pro jízdu z kopce a pro obratné manévrování v terénu. Od něj se jen v detailech liší maratonové kolo – název prozrazuje, že se hodí pro dlouhé jízdy vedoucí prakticky jen terénem, s četnými výjezdy a sjezdy. Maratonové kolo má poskytnout jezdci pohodlí a zároveň by mělo při šlapání docházet k co nejmenším ztrátám energie.
Pozor: u nejlevnějších celoodpružených kol se „ztrácí“ v pružení zadního tlumiče část energie. Proto lze doporučit jen kvalitní modely, kde cena začíná na cca 30 000 Kč. Modely, u nichž lze zadní pružení páčkou na řídítkách úplně znehybnit, jsou nejdražší (50 000 Kč a více). K nákupu celoodpruženého kola je potřeba přistupovat obezřetně, zvážit, jaký bývá poměr jízdy v terénu a po silnici.
Mezi silničním a horským kolem se ocitá trekkingové kolo. Ve sportovnější variantě se označuje i jako crossové, ve variantě s blatníky, světly a nosiči jde o city-bike, američtí výrobci ho zase řadí do kolonky nazvané příznačně hybrid. Vzniklo ze snahy spojit přednosti silničního i horského kola. Velikost kol 28 palců a užší, nikoli však galuskové pneumatiky snižují valivý odpor, řídítka jsou rovná či křidélková, převody stejné jako na horském kole. Trekkingové kolo má všechny přednosti, ale i nevýhody kompromisu. Na silnici je rychlejší než horské, v náročném terénu však postrádá potřebnou stabilitu, hladší gumy s jemným vzorkem podkluzují. Je určeno ryze rekreačním cyklistům, hodí se na několikadenní tůry po silnicích a pevných cestách. Ideální je také pro ženy.
Dětská kola se dnes svou stavbou rámu i komponenty blíží horským či crossovým kolům, mají podobnou geometrii rámů. Existují i další typy kol: bikrosová BMX na terénní závody, freestyleová kola na skoky a akrobacii, trialová kola, pohodlné cruisery s retro geometrií rámu, od silničních kol se odvozují cyklokorosová, dráhová a časovková, silniční varinta trekingového kola s pevnou vidlicí se zase nazývá fitness atd.
Při výběru kola je dobré volit seriózní značky, již etablované na českém trhu, s širokou nabídkou modelů. Podstatnější než výběr značky je ale správná volba konkrétního modelu. Jeho kvalitu určuje cena a ta se odvíjí také od kvality komponentů – brzd, přehazovačky, přesmykače atd. Další podstatnou složkou je odpružení, v případě přední vidlice i zadního pružení záleží především na zdvihu, celkové bytelnosti a možnosti nastavení pružení.
Velmi záleží i na velikosti kola, resp. velikosti rámu. Většinou se udává velikost rámové sedlové trubky od středového složení po její konec, popřípadě po střed spoje s horní rámovou trubkou. Kolo velikosti 19 palců u jednoho typu ale může být srovnatelné s rámem 18 palců jiného výrobce. Velikost kola je nutné před koupí vyzkoušet, kousek na něm jet. Některé komponenty, například nevhodné sedlo či příliš silné pláště s hrubým vzorkem, lze také hned při koupi vyměnit za jiné, cenově srovnatelné. Záleží na dohodě s prodávajícím.
|
Komentáře k článku