Tenhle most vyhrál válku
Minule jsem slíbil povídání o jednom zajímavém mostu na Sázavě. Není to zrovna krásný most, ale jeho konstrukce slavná je. Britský generál Montgomery se o ní dokonce vyjádřil slovy: „Nikdy bychom nedosáhli takové rychlosti postupu vpřed, kdybychom neměli Baileyho mosty. Pomohly nám vyhrát válku.“
Bailey Bridge je sice méně známou, ale nesmírně úspěšnou kapitolou druhé světové války. A právě jeden z těch tisíců Bailey Bridge, které byly postaveny, stojí dodnes přes Sázavu mezi obcemi Lštění a Čtyřkoly, kousek od Čerčan. Most sem byl umístěn v roce 1949 ze zdrojů UNRRA, původně jako dočasný – nahradil zdejší přívoz. Ale znáte to, jak to s tou dočasností v Česku chodí… Naštěstí tahle dočasnost lidem přinesla užitek, nikoli zlo.
Železný most byl původně výbavou ženijních jednotek. Jeho konstrukci vymyslel na počátku 40. let britský ministerský úředník Donald Bailey (1901-1985), který se stavbou mostních konstrukcí zabýval. Základním prvkem mostu je obdélníkový kus železné konstrukce (asi 3×1,5 metru), který se napojuje na další. Právě snadná možnost montování se ve válečných podmínkách osvědčila. Jednotlivé díly byly tak malé, že je mohly převážet běžná nákladní auta, jejich sestavení nevyžadovalo žádné složitější nářadí. Jen za tažení v Itálii bylo těchto mostů postaveno přes tři tisíce – celková délka dosáhla 89 kilometrů, průměrná délka jednoho mostu byla zhruba 30 metrů. Most dokázal unést i tank. Nejdelší most měřil 302 metrů a byl složen ze sedmi mostních polí.
Mosty se po válce nacházely na mnoha místech v Evropě i celého světa, některé ale byly demontovány a převezeny jinam. Tak se i do Československa dostaly desítky těchto mostů. Dnes jich docela dost ještě stojí, využívají je auta i pěší. Na Sázavě kousek výš stojí například jeden u Kácova, kde se točil Tmavomodrý svět. Navíc díky své mobilitě se stále využívá ve stavebnictví – když se původní most zbourá a nový ještě nestojí, využije se jako provizorní lávka Bailey Bridge. Takto byl most využit třeba při stavbě dálnice D3 nebo při budování železničního Nového spojení v Praze pod Vítkovem. Využívá se starých dílů, ale nové se dodnes vyrábějí.
Donald Bailey byl za svůj „vynález“ po válce povýšen do šlechtického stavu. Ve světě najdeme Bailey Bridge skutečně všude, některé jsou chráněny jako technická památka a pečlivě udržovány, jiné stále slouží a na pietu se moc nehledí. Ten u Čtyřkol také stále „pracuje“ naplno, a pokud vím, o jeho výměně se neuvažuje. Jen čas od času musí proběhnout výměna mostovky – je totiž ze dřeva. Dřevěné desky se po čase uvolní a i při průjezdu cyklisty, natož auta hodně řachtají; i proto mostu říkáme řachták. Někomu to řachtání může vadit, ale pokud pozná historii mostu a uvědomí si jeho stáří, pak jen může dodat: má na to právo.
Komentáře k článku