Kudy tudy vede cyklotrasa
Česko má jednu z nejlepších sítí značených turistických tras v Evropě. Pro pěší. Cyklistické trasy se začaly značit v půlce 90. let, zažily obrovský boom a dnes mají přes 25 000 kilometrů. Jezdím po nich často, ale bohužel mi jejich systém připadá – na rozdíl od dokonalého pěšího systému – poněkud nepřehledný, málo praktický a účelný.
Problém je paradoxně už jen v tom, že cyklotras je dnes neuvěřitelné množství. Jsou oblasti a místa, kde téměř po každé druhé silničce vede nějaká cyklotrasa. Trasy se kříží, vedou jakoby odnikud nikam, vzájemně se pletou, většinou čtyřmístná čísla si v hlavě snadno zaměníte (např. 4321 a 4312). Pokaždé koukám do mapy, po kterém novém „čísle“ mám zase jet; cedulí s označením cíle je relativně málo.
Jak se tak motám po trasách a často se nakonec řídím pěšáckými značkami nebo automobilovým označením, přemýšlím, jak by šlo celý systém inovovat, obdařit ho jasnou logikou. Co třeba zavést i zde barevné značení a rozlišit trasy podle délky? Červená nad 100 km, žlutá pod 20 km atd. Anebo vyčlenit jednu barvu na trasy, které jsou kruhové a vždy vás dovedou zpět do výchozího bodu. Taky by šlo nějak odlišit trasy lépe a hůře sjízdné. Případně značit specificky trasy podél řek, trasy horského typu atd.
Nakonec se ale moje přemýšlení vždycky dostává do slepé uličky, nic skutečně kvalitního nedokážu vymyslet. Požadavků na to, jak má značení tras vypadat, jakým účelům má sloužit, je hodně. Změna celého systému by také znamenala obrovské náklady: těch stávajích 25 000 kilometrů by se muselo znova přeznačkovat, všechny mapy a atlasy s cyklotrasami by rázem ztratily na aktuálnosti a museli byste si koupit nové. I kdyby někdo jasnozřivý dokázal skutečně smysluplný systém vymyslet, nedokážu si představit, že by se za dané situace i realizoval.
Netřeba však úplně zoufat. První pěší turistická značka na území Čech byla vyznačena v roce 1889 (vedla podél Svatojánských proudů nad Štěchovicemi) a celý systém se vyvíjel a zdokonaloval ještě další dlouhá desetiletí, dokonce i po druhé světové válce. Můžeme se tedy utěšovat, že někdy v roce 2070 se budeme v systému našich cyklotras možná už orientovat bez problémů.
Psáno pro měsíčník Cykloturistika
Komentáře k článku