Ekologie, ekonomie a cyklistika
Když jedu na kole po silnici a míjí mne těžký náklaďák, vždycky mám trochu obavy, ale taky si zanadávám. Ta odporná doprava, ta smradlavá auta, kdyby tak silnice byly jenom pro nás, „ekologické“ kolaře! Jenže problém je v tom, že bez aut, a hlavně těch těžkých, převážejících náklad, nebylo by cyklistiky v její dnešní podobě.
Stačí se na věc podívat z globálního nadhledu. Jak se asi to vaše kolo dostalo právě k vám? A kdo vyrobil ten úžasně lehký, technicky vytříbený a dnes i docela levný stroj? A proč je vlastně levný – a tudíž ukradené kolo dnes nezpůsobí majiteli pohromu jako v dobách slavného filmu Zloději kol z roku 1948?
Odpověď je nasnadě. Kola se vymýšlejí v sofistikovaných západních technologických kancelářích a vyrábějí se v Asii, protože je tam levná pracovní síla. Z Asie se ovšem musí dopravit do všech koutů světa, což znamená jet v kontejneru na lodi, pak po železnici, odtud na autě do velkoskladu, pak do maloobchodu… Dnešní svět je založený na vyspělých technologích a gigantickém pohybu myšlenek, lidí i věcí.
Když bylo kolo jedním z hlavních dopravních prostředků, stálo hodně a jezdilo se na prašných a mnohdy rozbitých cestách. Svět nostalgických časů přelomu 19. a 20. století byl vizuálně asi malebnější, než je dnes, jenže tehdy lidé měli občas i hlad, umíralo se na tuberkulózu a o teplé vodě si většina obyvatel mohla nechat jen zdát. Dnešní kvalita života je podstatně vyšší. Ovšem není to zadarmo, platíme za to ničením krajiny, exploatací zdrojů, větší energetickou spotřebou, trápí nás civilizační potíže atd.
Kolo coby vynález dnes dosáhlo úžasné technické kvality, rozrostlo se do desítek typů, stovek modifikací a tisíce modelů. To vše díky ekonomickému rozvoji. Ekologické aspekty tohoto pokroku jsme nicméně začali registrovat koncem 60. let 20. století a dnes víme, že tyto dvě veličiny, byť mají obě společný základ eko- , stojí často v rozporu. Cyklistika je určitě „ekologická“, ale je spravedlivé si přiznat, že svět volnočasových aktivit, ke kterým patří, je bez silné ekonomiky – a tím pádem i jejích negativních dopadů – vlastně nepředstavitelný.
Psáno pro měsíčník Cykloturistika
Komentáře k článku