13. Z Tábora všemi směry

Okolí Tábora nabízí pohádkovou Červenou Lhotu, unikátní mosty u Stádlece a v Bechyni, ale i muzeum motorek netradičně umístěné na hradě Kámen.

Tábor, Žižkova socha a kostelní věž/rozhledna

Na všechny strany vedou z Tábora zajímavé cesty. Krajina na jih je rovinatější, severovýchodním směrem budeme stoupat do kopců Jistebnické vrchoviny. Jméno je odvozeno od městečka Jistebnice proslaveného roku 1872, kdy zde byl na faře objeven vzácný rukopis z 15. století, tzv. Jistebnický kancionál obsahují i husitskou píseň Ktož sú boží bojovníci. Byli to ovšem také husité, kdo roku 1420 vyplenili jeden z nejbohatších klášterů Jižních Čech v blízkém Milevsku. Areál tohoto premonstrátského kláštera založeného r. 1187 je cenný, budovy nesou prvky románské, gotické, renesanční i barokní.

Klášter v Milevsku

Zcela opačnou cestou, z Tábora na západ směrem do Pelhřimova se dostaneme také do oblastí spíše vrchovinných. První zastávkou může být Chýnov s blízkou Chýnovskou jeskyní (viz tip 10), další pak hrad Kámen s Muzeem jednostopých vozidel. Nejeďte sem ale po hlavní silnici, mnohem hezčí cesta je přes Černovice a Lidmaň. Kámen je viditelný zdaleka, tyčí se na vyvýšenině, tady už také kraj přechází ve Vysočinu. Kdo by se chtěl vydat ještě severněji, na Pacov či k vrchu a vysílači Strážiště (744 m), toho čeká krásná a zádumčivá krajina s bohem – a dnes už i lidmi – zapomenutými vesnicemi, s minimem turistického ruchu.

Most u Stádlece, kdysi stál na Vltavě u Podolska

Veseleji je na jih od Tábora. Bikeři si jistě nenechají ujít cestu po červené značce podél Lužnice, vodácké ahój tu zní často. Cesta vede prakticky až do Týna nad Vltavou, je to většinou jen pěšina, jízda je náročná a stále údolím bez možnosti výhledu. Běžný cykloturista udělá lépe, když z Tábora vyrazí naopak na výhledové místo u obce Větrovy, kde až do roku 2012 – než vyhořela – stála rozhledna Hýlačka ve tvaru husitské hlásky. Odtud se přes Malšice dostaneme až na cestu směřující do údolí Lužnice. Přejedete ji díky jedinečné technické památce, empírovému řetězovému mostu z roku 1847-8. Je jedním z posledních zachovalých ve střední Evropě. Původně stál přes Vltavu u Podolska, v roce 1960 byl před zatopením Orlické nádrže rozebrán. Zde, u Stádlece přes Lužnici (vybíralo se ze 13 lokalit), byl znovuotevřen v roce 1974.

Duhový most v Bechyni, dole Lužnice

Ze Stádlece vede jen mírně se vlnící cesta do lázeňského města Bechyně. Je tu zámek a z jeho zahrad výhled na kaňonovité údolí Lužnice. V zahradě u kostela bývají vystaveny zajímavé sochy, je zde i známá keramická škola. A stojí tu i další unikátní most – tzv. Duhový most z r. 1928, jehož ladný železobetonový oblouk se klene jako duha 40 metrů nad údolím Lužnice. Most je to sdružený, jezdí na něm v těsné blízkosti vlak i automobily. Jde o trať Tábor-Bechyně, první elektrifikovanou trať u nás (1903), na jejímž vzniku se spolupodílel F. Křižík.

Červená Lhota – prostě pohádka

Z Tábora jihozápadním směrem: v Sezimově Ústí je známá vila dr. Edvarda Beneše a jeho hrob, blízko je i Kozí Hrádek, kde v letech 1412-14 napsal Jan Hus některá svá díla, např. Postilu. Okolo zdejších rybníků a napříč stínem stromů v Turoveckém lese vede po modré značce velmi pěkná cesta směřující do Choustníku, obce pod stejnojmenným hradem z 13. století. Výhled z čtyřhranné 18 metrů vysoké věže je na celé Soběslavsko. A z Choustníku je to ani ne 20 kilometrů k cíli snad všech turistů Táborska: červeně omítnutému zámku Červená Lhota stojícímu na malé skále uprostřed rybníka. Obraz zámku se odráží od hladiny, okolo plují loďky a turisté fotí… Celý rybník lze objet a tak náležitě ocenit, že zámek je skutečně pěkný – a pěkně červený – ze všech stran.

 
Historická elektrická lokomotiva na trati Bechyně-Tábor

Historická elektrická lokomotiva na trati Bechyně-Tábor

VÝCHOZÍ MÍSTA: Tábor (ČD)
DOPRAVA: vlak – trať 220 Praha-České Budějovice, 202 Tábor-Bechyně, 201 Tábor-Písek, 224 Tábor-Horní Cerekev.
PROFIL: středně těžký, zvlněný.
TERÉNY: silnice, lesní a polní cesty. Pro crossová i horská kola.
TIP NA TRASU: jihozápadním směrem: Tábor (ČD) – Větrovy – Hýlačka – Lom – Malšice – Dobřejice – Stádlec – Bechyně (ČD). 32 km. Jihovýchodním směrem: Tábor (ČD) – Sezimovo Ústí – po červené: Kozí Hrádek – po modré: Dlouhá Lhota – Choustník – Předboř – Tříklasovice – po červené: Březina – Deštná – Čevená Lhota – Dírná – Lžín – Soběslav (ČD). 55 km.

 

 

Komentáře k článku

Napsat komentář