41. Orlické hory, spousta bunkrů

Nenarušená příroda, daleké výhledy, soustava vojenských opevnění a zelené louky na svazích v podhůří – to jsou hlavní poznávací znaky Orlických hor.

Velká Deštná (1115 m) je nejvyším bodem hor

Nejvýchodnější české hory nejsou na českém území příliš rozložité, ale táhnou se v úzkém pásu v délce více než 50 kilometrů. Maximální výškou, která ojediněle přesahuje 1100 metrů, částečně připomínají Jizerské hory a stejně jako v „jizerkách” i tady najde cyklista neobyčejně hustou a rozsáhlou síť horských lesních asfaltek. V Orlických horách je ale také nejhustší síť vojenských opevnění vybudovaných v letech 1935-1938, včetně velkých srubů a rozsáhlých tvrzí s podzemními chodbami. Nesčetné množství malých bunkrů – „řopíků” – pak potkává cyklista prakticky všude. Výstavba celé obranné soustavy byla vedena strategickou úvahou, že případný útok nacistického Německa bude směřovat přes Orlické hory s cílem rozdělit Československo na dvě části.

Kunštátská kaple

Svým protáhlým charakterem Orlické hory doslova vybízejí k hřebenové jízdě po vrcholech. Hlavní hřbet od Zemské brány na jihovýchodě až po Olešnici na severozápadě (vzdušnou čarou 30 km) se také dá přejet za jeden den, je to snad i nejhezčí trasa celých hor. Právě na ní jsou k vidění četné vojenské objekty, včetně vojenskými kluby renovovaných větších srubů. Prakticky stále se nabízejí ideální výhledy do údolí i do dálek: na Hradecko, do Polska, na Králický Sněžník. Úvodní stoupání na hřeben – z Rokytnice či Bartošovic – je sice náročnější, ale po hřebenu se už stále jede ve výšce mezi 900 – 1100 m.

Jižní část hřebene hor, vlevo Anenský vrch, dole Říčky

Jižní část hřebene hor, vlevo Anenský vrch, dole Říčky

Trasa de facto začíná v sedle u horské samoty Hanička (735 m), nad níž je v lesích ukrytá známá dělostřelecká vojenská tvrz. Prvním vrcholem je Anenský vrch (991 m – i zde je vojenský srub), až na rozcestí Pěticestí se jede po červené značce. Pak je už cesta po červené velmi náročná, jen po kamenité pěšince. Proto lze od Pěticestí doporučit souběžnou vrstevnicovou asfaltku, která se vlní, je delší, ale mnohem pohodlnější. Z Pěticestí si ale určitě odskočte ke Kunštátské kapli, postavené už v letech 1670-71, která leží uprostřed nádherného vrchovištního rašeliniště.

Cesta k jihu od Velké Deštné

Hřebenová cesta míří až k nejvyššímu vrcholu oblasti, Velké Deštné (1115 m). Ze sedla pod touto horou je možné sjet po silnici do údolí, anebo ještě prodloužit hřebenové putování až k Vrchmezí (1084 m), které je nejsevernějším vrcholem hor. Do blízké Olešnice i do Deštného vedou dlouhé sjezdy, opět provázené místy s nádhernými vyhlídkami – a také s „řopíky”, které pomalu zarůstají v lesích.

Bunkr u silnice Bartošovice-Rokytnice

Vedle hřebenové jízdy lze ale podniknout i neméně zajímavou údolní. Ta obtáčí orlickohorský hřeben z obou stran a především luční oblast okolo Orlického Záhoří, poblíž polské hranice a toku Divoké Orlice, je velmi pěkná. Okruh o celkové délce 62 kilometrů po trase Rokytnice – Bartošovice – Záhoří – Zdobnice – Rokytnice lze zpestřit i výjezdem na Velkou Deštnou. Lze ale podniknout i kratší variantu, a to pokud hřeben hor překročíme po silnici od Zdobnice k známému lyžařskému centru Říčky. A ještě tipy na pozvolné sjezdy hlubokými údolími, po ideálních hladkých silnicích: jeden vede z Deštné do Skuhrova nad Bělou (10 km) podél Bělé, druhý od parkoviště Zálesí u Luisina údolí podél toku Zdobnice (12 km).

Hráz přehrady Pastviny je z roku 1939

K cyklisticky vhodným lokalitám patří i oblast okolo údolní nádrže Pastviny, vybudované v letech 1932-38. Okolo celé nádrže vede krátký cyklistický okruh, dojet se dá i k Zemské bráně se známým mostem z let 1900-3, kde Divoká Orlice vtéká z Polska na naše území. Oblast Pastvin své jméno nezískala náhodou – na idylických loukách v okolí i u blízkých Českých Petrovic se skutečně pase velké množství krav.

VÝCHOZÍ MÍSTA: Rychnov nad Kněžnou, Rokytnice v Orlických horách (vše ČD), Deštné v Orlických horách.
DOPRAVA: oblast je lépe dostupná autem; vlak – trať 023 Doudleby-Rokytnice v Orl. horách.
PROFIL: středně těžký, těžký.
TERÉNY: silnice, lesní asfaltky, horské cesty. Pro horská kola, místy i pro crossová.
TIP NA TRASU: Rokytnice v Orlických horách (ČD) – Hanička – po červené: Pěticestí – neznačeno, asfaltka, pak červená: Velká Deštná – křižovatka pod Masarykovou chatou – Zdobnice – Říčky – Rokytnice (ČD). 61 km.

 

Komentáře k článku

Napsat komentář