20. Kužele Lužických hor
Lužické hory patří k našim nejsevernějším a zároveň nejmenším horám. Jsou ale turisticky i cyklisticky vděčné: všude je blízko a z kopců jsou pěkné výhledy.
Vysoké kužele i homole Lužických hor připomínají blízké České středohoří, odhalují tím také svůj sopečný původ. I když nejvyšší vrchol oblasti Luž dosahuje jen 793 metrů, cyklisté-sportovci tu najdou náročné a strmé výjezdy – v prvé řadě na populární Jedlovou. Také jízda po silničkách v údolích rozhodně není odpočinková, trasy tvoří prakticky jen sjezdy a výjezdy. Lehčí úseky nalezneme ve Šluknovském výběžku na severu a na jižním okraji oblasti, mezi Novým Borem a Jablonným v Podještědí, kde je např. i známý skalní hrad Sloup nebo zámek Lemberk.
Města v okolí se sice nemohou pochlubit takovou krásou jako například jihočeská, dodnes nesou stopy úpadku po poválečném vylidnění – odsunu původního německého obyvatelstva, a následné éry socialismu, ale mnohé vesnice jsou zachovalé i udržované, typické roubené chalupy jsou využívány především k rekreaci. Mezi taková horská malebné sídla patří například Chřibská, Kytlice, Prysk či Krompach. Většina z nich leží v hlubokých údolích, jsou v obklopení hustých lesů, kterými jsou Lužické hory pokryté z velké části.
Vedle Luže (793 m) patří k nejznámějším vrcholům oblasti „nejkuželovitější“ Klíč (759 m), který je však pro svou strmost a kamenitou pěšinu na kole prakticky nezdolatelný; bicykl proto nechte asi 500 metrů pod vrcholem a vyjděte zbytek pěšky. Odměnou je výhled na všechny strany, do českého vnitrozemí (Ralsko, Bezděz, Říp, Milešovka), na Jizerské hory, Krkonoše a Ještěd, ale samozřejmě i na velkou část Lužických hor. Úžasný rozhledový bod.
Jedlová (774 m) je třetí nejvyšší horou oblasti, míří sem i spousta turistů. V okolí také najdeme velmi atraktivní lesnaté trasy, jde o samotné srdce Lužických hor. V blízkém Jiřetíně pod Jedlovou nelitujte sil a vyjeďte nejprve ke Křížové hoře s rokokovými výklenky křížové cesty z poloviny 18. století. Pak zamiřte ke zřícenině hradu Tolštejna, který kdysi střežil cestu vedoucí z Čech do Saska (i dnes její trasu sleduje hlavní silniční tah). Výjezd na Tolštejn z Jiřetína má jen přes dva kilometry, ale z výšky 450 metrů do 670 je to skutečná námaha. A komu zbyly síly, nechť dojede až k rozhledně na Jedlové (extrémní stoupání v posledních 500 metrech).
Ostatní mohou sjet dolů k železniční stanici Jedlová. Je to skutečná rarita: půvabné nádražíčko ukryté v lesích, okolo žádná vesnice. Stanice je viditelná i z Jedlové, trať prochází napříč Lužickými horami a spojuje Rumburk a Varnsdorf s Novým Borem a Českou Kamenicí. Od nádraží je možné sjet údolím Kamenice okolo Jedlovských rybníků k vodní nádrži Chřibská (z r. 1926) a pak do samotné Chřibské, zajímavá je ale i cesta po červené značce a vrstevnici a pak po silnici do Kytlice. V okolí je možné spatřit bunkry budované před 2. světovou válkou. Linie opevnění se táhne celými horami napříč a čítá přes 350 malých opevněné – řopíků!
Z Kytlice přes Polevsko se dostaneme do Práchně a blízkosti Kamenického Šenova, v posledním úseku cesty se otevírají pěkná panoramata na celou západní část Lužických hor. U Práchně jsou i známé čedičové „varhany“ – přírodní rezervace Panská skála. Turistů přes den fůra, chce to zvolit spíš ranní či podvečerní čas. Kdo si chce užít pěkný sjezd, neměl by jet po hlavní silnici do České Kamenice – mnohem hezčí je silnička přes Horní a Dolní Prysk.
Od zmíněného nádraží Jedlová je možné vydat se i východním směrem, po cestě lesem do Horní a Dolní Světlé narazíme na další malé bunkry; v pásu dlouhém 8 km jich je bezmála stovka. Poblíž Horní Světlé je také unikátní Ledová jeskyně (bohužel však uzavřená) a také další oáza poklidu – malá přehradní nádržka Naděje (hráz 8 m výšky, z r. 1938) o rozloze pouhého hektaru. Voda má namodralé zbarvení. Při cestě tímto směrem se také můžete vydat do Německa, hranice tu Lužické hory protíná. Cílem jsou skoro vždy malebné lázně Oybin, kde je skalní hrad i úzkokolejka. Vrátit se lze přes horskou ves Krompach a poblíž je ještě jeden významný vrch: Hvozd-Hochwald (750 m). Opět výtečný výhled ze zdejší (německé) rozhledny.A opět zabijácké, strmé stoupání.
VÝCHOZÍ MÍSTA: Nový Bor, Česká Kamenice, Varnsdorf (ČD).
DOPRAVA: vlak – trať 080 Česká Lípa-Jedlová, 081 Děčín-Rumburk.
PROFIL: středně těžký, zvlněný; výjezdy na vrcholy těžké.
TERÉNY: silnice, lesní asfaltky, pěšiny.
TIP NA TRASU: Nový Bor (ČD) – Polevsko – Kamenický Šenov – Prysk – Mlýny – Kytlice – směr Chřibská, pak odbočit po červené: Jedlová/žel. st. – Nová Huť – Horní Světlá – Dolní Světlá – Juliovka – přehrada Naděje – po červené, pak po silnici: Cvikov – Sloup – Nový Bor (ČD). 66 km.
Komentáře k článku