G 277 / Na Černém Mostě se hraje nejlevněji v republice
Víte, kde je dnes nejlevnější golf? V Praze na Černém mostě. Za deset jamek hry zaplatíte jenom 200 korun. Tomu se říká lákat zákazníky na nově otevřené hřiště.
Jamek nicméně není deset, ale jenom pět. Obejít tuto pětici můžete každý den od 15.00 a stojí to pouhých 100 korun. Můžete si ale pětici obejít dvakrát (je potřeba mít rezervaci dvou časů), a pak je to zmíněných 200 korun. Za dvě stovky se dnes devítka nehraje nikde. Přitom to nejsou žádné třípary golfové akademie: dvakrát čtyřpar, dvakrát pětipar a jeden třípar. Ze čtyř druhů odpališť.
Tenhle nápad, jak přilákat první hráče na nově otevírané hřiště na Černém mostě, jsem ocenil. Pamatuji si, že něco podobného udělali ve Staré Boleslavi: když jste přišli poprvé, měli jste první devítku zdrama. Hráči hnedka chtěli hrát druhou a do Boleslavi se vraceli. První dojmy jsou zásadní.
Černý most je poněkud nevábná pražská čtvrť a zdejší velké panelákové sídliště nepatří k dobrým adresám. Jsou tu hypermarkety, vede tudy dálniční spojka. Velký kus polí mezi sídlištěm, dálnicí a Dolními Počernicemi byl místem bez duše. Golfové hřiště bylo do zdejšího územního plánu zařazeno už v půlce 90. let, ale trvalo až do roku 2004, než se našel někdo, kdo ideu hřiště zhmotnil.
Dotyčným člověkem je muž, do kterého byste to na první pohled neřekli. Na rozdíl od některých golfových person, které rády ukazují navenek své možnosti i image, je Pavel Švehla nenápadnou, až všední osobou. Když se s ním ale dáte do řeči, jste stále překvapováni faktem, co všechno umí, jaké má nápady a jak má věci promyšlené. Věcně zaměřený technik, inženýr, stavař.
Švehla celý projekt od začátku organizačně vedl, ale také ho autorsky vytvořil. Připravil inženýrský projekt, designoval areál i jednotlivé jamky. Vytvořil také podobu klubovny a projekt okolních bungalovů. Přitom stále říká: „Vlastně jsme nic nevymýšleli, jen jsme realizovali zadání, které bylo v územním plánu.“ A dodává: „Musíte si trochu věřit. Určité vzdělání mám, zkušenosti se stavbou také. Něco si člověk přečte, další věci si můžete představit. Hodně se musíte dívat kolem sebe, třeba když hrajete na zahraničních hřištích. Jejich zkušenosti a nápady se dají využít. A počítačové programy vám pak hodně věcí ulehčí.“
Hřiště je stavěno velkoryse, náklady se odhadem mohou pohybovat okolo 300 miliónů. S návratností investice se hned tak nepočítá, je rozložena do dvaceti let. Část peněz na stavbu pochází od soukromých investorů, druhou část získal Černý most velmi chytře: na budoucí hřiště byla svážena zemina z různých pražských staveb (také z tunelu Blanka), a za to se platí. Stavitelé hřiště tak získali 90 miliónů korun a ještě k tomu hmotu, ze které mohli tvarovat jamky.
Po technické stránce je hřiště založené a stavěné tak, aby se po něm mohlo brzy jezdit s vozíky po fervejích. Důvod? „Když jezdíte, zrychlíte průchod hřištěm. To vám umožňuje odbavit více hráčů, což přinese více peněz,“ dodává Švehla. Jsou tu i netradiční odpaliště, se zelenými kolíky. Jsou určeny pro muže s HCP 36 a vyšším. Méně zkušeným hráčům to umožní hrát některé obtížnější jamky, hlavně ty s vodou, s klidnějším srdcem.
Rozjezdové lákání hráčů na superlevné fýčko, možnost jezdit s vozíky po fervejích, zelená odpaliště – to vše má společného jmenovatele. Černý most se chce orientovat hlavně na fýčkové hráče. Má k tomu výborné předpoklady: je snadno dosažitelný, nejvíce hráčů je právě v Praze, hřiště má zajímavý design a hrát se tu bude možná celou sezónu, i přes zimu. Fýčkařům budou nabízeny výhodné cenové balíčky – jedna hra je pak vyjde třeba na 1 000 korun. Jinak se počítá s fýčkem mezi 1 200-1 500 korunami. Hráči budou moci využít i slev pro různé hodiny, především okolo poledne.
Pokud přijdete na hřiště dnes, už vás přivítá fungující drajving, restaurace a zmíněných pět jamek. Ty jsou ve velmi dobré kondici, nepůsobí vůbec syrovým dojmem. Rozdíl mezi zelenou travou a šedivou sídlištní hradbou na severní části je veliký. Osobně mám ale takové kontrasty rád, vytvářejí neobvyklou tvář hřiště. Černý most bude dobře kombinovat zeleň s městským okolím. Už teď mne překvapilo, jak „přírodně“ se člověk na některých místech pěti hotových jamek cítí. Jen ruch nedaleké dálnice připomíná, že člověk je ve městě. Podél hřiště také povede cyklostezka a ve finále by měl prostor poskytovat 300 hektarů parkového oddychu a zábavy (hřiště zabírá 66 ha).
Projel jsem i některé dosud budované jamky. Velice efektní bude patnáctá jamka s ostrovním grýnem. Výborný výhled na část areálu se nabízí z ferveje třetí jamky, která jde vedle drajvingu. Stejně tak velkorysé jsou pohledy z terasovitých odpališť tříparové jamky č. 8. Skutečně efektní je finální osmnáctka, která má v dáli jako záměrný bod velký komín malešické spalovny – hezky vymyšleno. A pokud jde o drajving, bude osvětlen spektakulárně: zespodu, takže hráč uvidí v noci své letící míčky úplně jinak. Tenhle nápad viděl Pavel Švehla v Irsku.
Hřiště by mělo být hotové příští rok na jaře, jedna devítka v dubnu, druhá v červnu. Černý most má velkou šanci stát se živým, vyhledávaným golfovým centrem východního okraje Prahy. A je dalším výtečným příkladem toho, kde se dnes mají stavět golfová hřiště. Tam, kde místo povznesou, esteticky zhodnotí a přivedou do něj život. Přínos Černého mostu je tedy mimo diskuzi.
Komentáře k článku