Rolex a Respekt

Konvenčně v pruhovaném mundůru (Týden), decentní montáž s vězeňsky holou hlavou (Reflex) a realistický portrét Lenky Bradáčové (Respekt). Tak se tři hlavní zpravodajsko-společenské týdeníky popasovaly nedávno s rathovskou kauzou na titulních stranách.

Bradáčová mi z toho vyšla nejlépe: nečekaně byla vybrána jiná než ústřední osoba, týdeník narušil svoji řadu kreslených titulů a samotná fotka je uhrančivá, neobyčejně kontaktní. Čtenářsky atraktivní titulní strana jakoby vyjadřovala i cestu, kterou Respekt ušel od roku 2007, kdy změnil novinový formát na časopisecký. Rozevřel své tematické spektrum, zpříjemnil grafickou formu a přidal hodně na obrazu. Aniž by slevil z novinářské úrovně, vylezl z ulity a šel čtenářům naproti. A ti reagovali.

Prodej se za posledních pět let zvýšil dvojnásobně (!) na 31 000 výtisků týdně, což je v časech krize tiskových médií věc ojedinělá. Jak týdeník právě v čísle s Bradáčovou informoval, jeho čtenost také za poslední rok narostla o čtyřicet procent na 135 000 čtenářů (tím se nicméně dostala na běžnou úroveň konkurentů, ti mají čtenost také čtyři až pětkrát větší než je prodej).

Všímavý čtenář ovšem nemůže přehlédnout, že Respekt má i přes všechny změny stále málo inzertních stran. Někdy dokonce i obálkové stránky zaplňuje neplacenými bártry a self-promo. Inzerenti si časopis někdy stále spojují s disentem, jindy považují jeho čtenáře za málo ovlivnitelné, možná i finančně slabé. Respekt jim může připadat i moc vážný, postrádají „trendová“ témata, na která lze reklamu dobře nabalit. Věci se však i tady mění, protože podle interních informací si loni Respekt poprvé za dlouhé roky vydělal na svůj provoz. V minulosti byl majiteli dotován v řádu několika miliónů ročně.

Z mediálního hlediska je Respekt vskutku neobvyklým příkladem ryze „veřejnoprávního“ média, které však funguje na vlastní pěst, za tržních podmínek. Jsem zvědav, zda časopis jednou dojde do pozice týdeníků Time, Newsweek a spol., které nabízejí kvalitní žurnalistiku a přitom vydělávají na inzerci světového luxusního zboží. Že by Respekt a v něm reklama na rolexky a dubajské hotely?

Psáno pro rubriku Medialýza týdeníku Literární noviny

Komentáře k článku

Napsat komentář