45. Západní Krkonoše: Zlaté návrší & spol.

Mezi Harrachovem a Špindlerovým Mlýnem leží populární cíle – Dvoračky, Mísečky, Benecko. A také jeden z nejdelších výjezdů v Čechách, na Zlaté návrší.

Labská louka, jedno z nejhezčích míst oblasti

Západní část Krkonoš si co do náročnosti i nebezpečnosti v ničem nezadá s východní, proto i tady platí základní heslo horské cyklistiky – důležitá není maximální dosažená rychlost jízdy z kopce, ale to, abychom vždy dojeli do cíle zdrávi. K obecným postřehům z předchozího tipu ještě doplňme: na vrcholech bývá teplota i o deset stupňů nižší, slunečné dopolední počasí se může proměnit v odpolední zamračeno, prudký vichr a déšť. Pro jistotu je vždy lepší s sebou brát bundu, která neprofoukne, popřípadě triko s dlouhým rukávem.

Harrachov se skokanským můstkem pro lety na lyžích

Nejzápadněji položeným centrem Krkonoš je Harrachov. V jeho okolí je oblíbený okruh využívají tzv. Terex – Janouškovu cestu. Cesta vede z Harrachova po modré značce přes Mumlavské vodopády až ke Krakonošově snídani, pak opačným směrem zpátky do Harrachova po Terexu. Jede se po asfaltu, až ke Krakonošově snídaní je to táhlé stoupání, samotný Terex se pak vlní nahoru a dolu, částečně vede po vrstevnici, poslední úsek do Harrachova je sjezd. Z mnoha míst jsou pěkné výhledy do údolí Mumlavy.

Na Vysokou pláň, kde je polský TV vysílač

Známá je i cesta z Harrachova na Dvoračky – v tomto případě se lze nechat vyvézt na Čertovu horu lanovkou a pak jet směrem na rozcestí Ručičky. Z Ručiček na Dvoračky je to 1 km prudce vzhůru. Nabízející se cesta z Dvoraček přes Kotel na Zlaté návrší je možná pouze za předpokladu, že kolo budete cca 2,5 kilometru tlačit, platí zde zákaz vjezdu. Nicméně z Dvoraček vede několik dobrých sjezdů – např. po Vlčí cestě a pak po silnici až do Rokytnice nad Jizerou, anebo po zelené a žluté směrem ke Skelným Hutím, kde se napojíme na silnici směřující na Horní Mísečky a pak na Zlaté návrší.

Masarykova silnice na Zlaté návrší

Právě na Zlaté návrší, kde je známá mohyla vzpomínající na smrt dvou sportovců-lyžařů, Hanče a Vrbaty (v březnu 1913), vede snad nejpopulárnější horská cesta v Krkonoších. A také zřejmě nejdelší stoupání s nejvyšším převýšením v Čechách – z Jilemnice 24 kilometrů po silnici stále vzhůru. Od jilemnické křižovatky (420 m) až k mohyle (1400 m) překonáváme převýšení téměř 1000 metrů, stoupání je v první půli pozvolné, teprve v druhé části ostřejší. Posledních 5 kilometrů po Masarykově silnici z Horních Míseček je nejhezčích, auta už tu nejezdí a výhledy jsou daleké, na Krkonoše i na Ještěd.

Špindlerův mlýn

Komu by toto „nekonečné“ stoupání na Zlaté návrší nestačilo, má k dispozici ještě druhé, podobné – z Vrchlabí přes Špindlerův mlýn až ke Špindlerově boudě na česko-polském pomezí. Tato trasa má převýšení zhruba 800 metrů a je dlouhá opět 24 kilometrů, i tady se jede do Špindlerova Mlýna nejprve velmi pozvolně, teprve posledních 10 kilometrů je náročných. Do Špindlerova mlýna se lze vrátit už terénem, přes Davidovy boudy po lesních cestách s prudkými sjezdy.

Labská přehrada z lanovky na Medvědín, vpravo vrch Žalý

Na Zlaté návrší se ale lze dostat i pohodlněji – pokud využijete lanovku ze Špindlerova Mlýna na Medvědín. Odtud sjedete na Masarykovu silnici a do kopce to už jen 3,5 kilometru. Cesta od mohyly je ale jen zpátky dolů, dále k prameni Labe a česko-polským hranicím se s kolem nesmí. Nicméně z Horních Míseček vede velmi rychlá, díky štěrkovému povrchu však místy i nebezpečná vrstevnicová cesta přes rozcestí Rovinka směrem na Benecko (v zimě tudy jezdí běžkaři). A z Benecka můžeme opět nahoru – na vrchol Přední Žalý (1018 m), kde je rozhledna. Společně se Štěpánkou, která je na pomezí Jizerských hor a Krkonoš, jde o jediné dvě původní kamenné rozhledny v celé oblasti a je odtud skvělý výhled – především směrem na Kotel a Velkou i Malou kotelní jámu, ale také na část Jizerských hor a směrem do vnitrozemí, k Českému ráji. Dolů do Jilemnice je to odtud dvanáct kilometrů, prakticky stále z kopce.

 

 

Mohyla Hanče a Vrbaty na Zlatém návrší

VÝCHOZÍ MÍSTA: Harrachov, Jilemnice, Rokytnice nad Jizerou (vše ČD), Špindlerův Mlýn.
DOPRAVA: do horských středisek vhodná doprava autem; vlak – trať 035 Tanvald-Harrachov, 042 Martinice-Rokytnice n. Jizerou.
PROFIL: těžký, horský; výjezdy na vrcholy extrémní.
TERÉNY: silnice, lesní asfaltky, horské cesty. Pro horská kola, částečně pro crossová.
TIP NA TRASU: Špindlerův Mlýn – lanovkou na Medvědín – Zlaté návrší – Horní Mísečky – Rovinka – Benecko – Přední Žalý – Vrchlabí – Špindlerův Mlýn. 43 km.

 

 

 

Komentáře k článku

Napsat komentář